WORKSHOPS

Workshops hebben in het algemeen de volgende structuur; ze zijn altijd in de vorm van groepssessies van minimaal 6 tot maximaal 12 deelnemers. Ze kunnen genderspecifiek zijn, doch meestal is dit niet het geval.

  1. Een themalezing
  2. Uitwerken van kernvragen in groepen of individueel
  3. Verzamelen van uitwerkingen van de kernvragen en conclusie per onderdeel
  4. Algemene open thema discussie in de vorm van … het dialoog

Welke Workshops zijn er?

1. Socratisch Gesprek

Doel: Het leren voeren van een dialoog in plaats van discussie of debat (slaan). De laatste twee vormen zijn ‘strijdgesprekken”, die behoren tot de retorica (kunst van welsprekendheid) en niet tot de dialectica of redeneerkunst. De deelnemers leren luisteren naar argumenten en vanuit andere zienswijzen eigen argumenten formuleren. Uw verhaal comprimeren tot één volzin. Het leert de deelnemer niet klakkeloos te beweren en meningen te uiten, maar zorgvuldig stellingen te poneren met afgewogen onderbouwing. De Gespreksleider is procesbewaker en geen deelnemer; zijn mening is ondergeschikt en onpartijdig. Het gaat om een empirische vraag, dus vanuit de praktijk; geen theoretische vraag!

Wat is het Socratisch Gesprek?

Het Socratisch Gesprek is een groepsonderzoek of analyse van tweede ordekwesties; dat wil zeggen, niet de vraag hoe te handelen in een concrete situatie, doch te onderzoeken welke overtuigingen, vooroordelen, denkgewoontes en uitgangspunten ten grondslag liggen aan het feit, dat we zus of zo plegen te handelen of te reageren. Het gesprek bestaat uit een zaakgesprek ( het proces zelf), een strategiegesprek (richting en structuur van het zaakgesprek, procedures en tijdslimieten) en een metagesprek ( over het gesprek, een time-out). Abstracte uitspraken worden concreet gemaakt en elkaar tegensprekende opvattingen worden net zo lang onderzocht totdat er een vorm van consensus is bereikt. Het systematisch vastleggen van kernuitspraken over de kernvraag (daar draait alles om) is essentieel voor het overzicht en de voortgang van het gesprek. Het gesprek kan een dagdeel duren tot maximaal 3 volle dagen.

De 5 fasen van het Socratisch Gesprek

  1. Formuleren/ kiezen van een fundamentele Kernvraag
  2. Selecteren en uitwerken van ervaringen van voorbeelden
  3. Verwoorden relatie vraag/voorbeeld: stellen van informatievragen
  4. Onderzoek (zaakgesprek)
  5. Conclusie/consensus/ tijdelijk opschorten of afsluiten

Inschrijven voor deze workshop

Aantal dagen: van 1 tot maximaal 3 dagen; 2 dagdelen per dag.
Groepsgrootte: van 8 tot maximaal 12 personen.
Inschrijfkosten:
Per groep € 1500,- per dagdeel.
Per individu € 395,- per dag.

Inclusief hand-out en lunch en lokaliteit in de bosrijke omgeving van Doorwerth.

Voor vrijmetselaars kan de workshop gehouden worden op eigen locatie. Hiervoor gelden aangepaste tarieven.


2. Groepssessies Potentieel Onderzoek

DE MATCH tussen
Onderneming en Ondernemer –
Organisatie en Manager –
Afdeling en medewerker

Opzet van de MATCH

Werkgevers in het bedrijfsleven maar ook in de not-for-profit organisaties of overheidsinstellingen besteden veel geld en tijd om de optimale manager of key-medewerkers voor hun organisatie te vinden. Het Matchingsproces is een gewogen methode om optimale succesformule toe te passen op deze selectie.

Het Matchingsproces
  1. Fase van formuleren strategische opties
  2. Fase van vertalen van deze opties in een organisatieontwerp
  3. Invullen van Kernactiviteiten
    1. Vertalen functieprofiel* in potentiele activiteiten
    2. Vertalen functieprofiel in actuele vermogens
    1. Matching van de potentiele kwaliteiten
    2. Matching van de actuele vermogens
Mortale krachten

De Persoon in beeld

Kosten op aanvraag.


3. Individueel Potentieel Onderzoek (Narratief Persoonlijk Onderzoek)

Doel: Met het Potentieel Onderzoek hebben we een geavanceerde methode om deskundig de kwaliteiten van de Onderneming en de gewenste ondernemer of manager of key-medewerker te onderzoeken. In het onderzoek worden de onbewuste en bewuste talenten en karakteristieken in beeld gebracht. De gewenste of aanwezige competenties zijn daar een onderdeel van, doch vormen slechts een richting aanduiding voor het onderzoek.

Kosten van het onderzoek:
Afhankelijk van de vraagstelling (algehele bedrijfsdoorlichting, mission/visie-ontwikkeling, persoonlijke wensen, tijd…)


4. Specifieke lezingen met daarna inhoudelijke discussie

Op aanvraag:

  1. DE GODIN ONTLUISTERD
    Lilith_(John_Collier_painting)
    Vanaf het ontstaan van de menselijke cultuur – zo’n 25.000 jaar geleden deed ook de religie haar intrede. Wereldse macht en religieuze kracht waren onlosmakelijk aan elkaar verbonden en zijn het in feite nu nog. Vanaf de Neolithische periode van 7000 vóór tot aan de sluiting van de laatste tempel van de godin rond 500 na Chr. was de Godin aanbeden als de hoogste schepper en Goddelijke oermoeder. Maar daar kwam verandering in. De jager-verzamelaar ging zich vestigen en kreeg eigendommen te verdedigen. Met het verdwijnen van de Godin, was ook het aanzien van de vrouw teruggedrongen. De matriarchale krachten moesten het onderspit delven tegen het opkomende patriarchale heersende mannelijke geweld. Waar is de Godin gebleven? Waarom zijn de vrouwelijke krachten onderdrukt? Wat is de rol van de monotheïstische religies daarin? Hoe ziet de toekomst van Homo Sapiens eruit? Is de Godin wel écht weg geweest? We zien dat de religie een kwalijke rol heeft gespeeld in het onderdrukken van de vrouw. Het verhaal van de Bijbel wordt als mythe begrijpelijk gemaakt. Elke cultuur is ontstaan uit geweld en doodslag. Kaïn was de eerste, die gewelddadig was tegen zijn eigen soort, zijn familie; hij doodde Abel uit jaloezie. Vragen die worden besproken na afloop van deze presentatie; waarin uw aandeel niet kan worden gemist…De man-vrouw verhouding staat centraal in deze boeiende presentatie..

  2. DE WILDEMAN of IJZEREN HANS
    Wildeman
    Een oeroud Germaans sprookje door de gebroeders Grimm opgetekend, begint natuurlijk met ‘er was er eens…’. Maar dit sprookje heeft een diepe en serieuze lading; voor kinderen leuk om te horen, voor volwassenen een metaforisch verhaal om eens ernstig over na te denken. Het is in deze moderne tijd een appèl op de terugkeer van de vader om de jonge zoon zijn kracht over te dragen om volwassen te worden. Niet macho, maar de échte mannelijke kracht, die de ‘vaderloze’ zoon nooit heeft leren kennen. De prins wordt in de werkelijke wereld als het ware ingewijd in de oer-geheimen van het man-zijn. Hij zal zijn prinses moeten verdienen, niet door slimme verleidingskunsten, maar door gewoon daar te zijn, waar hij nodig is. Dát is wat vrouwen zoeken in de man. De geestkracht van het mannelijke samen met het vrouwelijke leidt tot volwassenheid en daardoor tot maatschappelijke betrokkenheid. De oervader is de WILDEMAN, die gevonden wordt waar je hem niet verwacht; de jonge man moet zijn angst overwinnen en zijn handen gebruiken om goud te kunnen oogsten…

  3. ADVAITA VEDANTA
    ADVAITA VEDANTA
    De duizenden jaren oude Oosterse filosofie over wat werkelijkheid is; de niet-tweeheid van ons weten. Dat ene is onze wetendheid. Geen religie, geen godheid. De mens, die onmiddellijk kan zien wat is. De weg naar zelfrealisatie is altijd een Oosterse weg geweest, waar wij in het Westen slechts onze grote mystici tegenover konden zetten. Maar het oosten heeft ons nog steeds veel te zeggen; de filosofie van het onmiddellijk zien is springlevend. Alexander Smit kwam na een tiental jaren bij een authentiek leermeester in de leer te zijn gegaan in Bombay terug naar Nederland en heeft vele jaren zijn kennis kunnen overdragen. Een introductie in de Advaita Vedanta opent uw ogen voor iets wat onvoorstelbaar is; Daar waar iets in opkomt, gezien en ervaren wordt en weer in oplost, kan niet anders zijn dan dát, Tat Tvam Asi, dat ben jij! Want aan je tegenwoordigheid kan niet getwijfeld worden; om daaraan te twijfelen moet je tegenwoordig zijn. Wat je bent is ononderbroken Bewustzijn. Alles dat is, wil gezien worden; daarom is afgescheidenheid het ontkennen wat er is. Omarm alles wat is en wees daarmee verbonden. Moeilijk? Ja, maar een bron van inspiratie voor de zoeker naar zelfrealisatie.

  4. INLEIDING IN DE WESTERSE FILOSOFIE
    uil
    De groep maakt vooraf een keuze welke periode uit de Westerse filosofie ze willen behandeld zien of welke filosoof ze specifiek voor het voetlicht willen krijgen. Dit gebeurt vooraf omdat de inleider zich moet voorbereiden om een helder beeld te presenteren van de betreffende filosoof. Daarbij zal altijd het tijdsgewricht worden meegenomen en de omstandigheden, die een bepaalde filosoof hebben gebracht tot een bepaald standpunt of een theorie. Nemen we als voorbeeld de grote Nederlandse filosoof Baruch Spinoza. Zijn ouders kwamen uit Portugal en waren daar verjaagd. In Nederland werd hij op een verschrikkelijke manier door de Joods gemeenschap uitgestoten en daar is natuurlijk veel over te zeggen. Zeer waarschijnlijk is hij ook getuige geweest van de moord door het gepeupel van de gebroeders de Witt bij de Haagse Gevangenpoort hetgeen zeker zijn mensbeeld negatief heeft beïnvloed. Een andere filosoof, die mij zeer heeft aangesproken, is de Frans-Amerikaanse Renée Girard, die een hele nieuwe zienswijze heeft ontwikkeld over ontstaan en voorkomen van een algehele interne crisis in de gemeenschap: de mimetische begeerte en het zondebok principe opent hele nieuwe inzichten over hoe de mens reageert in geval van de eerste dode, die valt in een conflict. De mimetische begeerte is in staat om een rivaliteit uit te lokken van iedereen tegen iedereen met het gevolg soms desastreuze strijd in een gemeenschap.

  5. DE ALCHEMIST
    ALCHEMIST
    De wereldbestseller van de Spaanse schrijver Paulo Coelho De Alchemist laat zich als een sprookje vertellen; Het hele verhaal kan zo uit de sprookjes van duizend en één nacht komen, maar het is de verdienste van Paulo Coelho om een heel oorspronkelijk verhaal te vertellen met een diepe boodschap voor iedereen. Als de herder Santiago, die zijn schaapjes trouw verzorgt in de weilanden van Catalonië een droom krijgt, dan gaat hij zijn droom wéér maken; letterlijk begeeft hij zich in een avontuur, waar toeval en geluk en ongeluk elkaar afwisselen. Het gaat zoals het gaat in het gewone leven. Bent u uit op een vertelling, dan kunt u nu met sprekende beelden van de avonturen van Santiago de reis meemaken, die hij moest gaan; want zo staat het geschreven in de palm van God’s hand. ‘Maktub’, zei de koopman. ‘Wat is dat?’, Vroeg Santiago. ‘Je zou als Arabier geboren moeten zijn om dat te begrijpen’. Antwoordde hij, ‘maar het betekent zoiets als het staat geschreven…. Het is het voorbestemd lot, dat je moet volgen. Je droom waarmaken. Je schat gaan zoeken en je niet laten afleiden door onbelangrijke zaken. Er voor gáán zouden we zeggen. Als je handelt, handel dan met overtuiging en geestkracht; dat is bezield zijn van je droom. Ga op reis met Santiago en probeer je in te leven in zijn zoektocht. Een levendige vertelling, die je opfleurt…Een levensles, die je meeneemt!

  6. GILGAMESJ EPOS
    GILGAMESJ EPOS
    Het oudste epos der mensheid werd opgeschreven in het oude Soemerische spijkerschrift op kleitabletten, die op diverse plaatsen in Mesopotamië, Syrië en Palestina werden opgegraven. In de ruïnes van de paleizen van koning Assurnasirpal II in Ninivé werden hele bibliotheken gevonden van gebakken kleitabletten. Daar vond men dit epos in twaalf strofen van een ontroerende schoonheid en levendigheid. Gilgamesj was de wilde koning van Uruk (Zuid-Mesopotamië) en kreeg een vriend-rivaal, die hem tot bedaren moest brengen; na een lang uitputtend gevecht sluiten zij vriendschap voor het leven. Gilgamesj heeft geen behoefte de echtgenoot te worden van de stadsgodin Isjtar, die haar minnaars verandert in vogels en ander wilde dieren. Hij vervloekt de Godin van de stad Isjtar, die dat niet over haar kant laat gaan. Ze zweert wraak en stuurt de verschrikkelijke hemelstier, die door Gilgamesj en zijn vriend Enkidoe wordt gedood. Als straf moet Enkidoe sterven en treurt Gilgamesj om de dood van zijn vriend. Erbarmelijk scheurt hij zijn kleren en huilt hij om het verlies. Om dit lot niet te hoeven delen gaat hij op zoek naar het kruid van het eeuwig leven…Dan komt er een verhaal de zondvloed en ontmoet Gilgamesj de mens die eeuwig leven heeft gekregen van de godheid, Oetnapisjtim, (Noach) en hij vraagt om het plantje van eeuwige jeugd. Hij verliest het aan de slang, terwijl hij in slaap was gevallen en leert zijn levensles; wij kunnen niet gelijk aan de goden zijn, we moeten ons schikken in ons lot van sterfelijkheid….

  7. DE VERLICHTING; EEN VERDUISTERD IDEAAL
    Verlichting
    Een overzicht wat de Verlichting van de zeventiende en achttiende eeuw ons heeft gebracht. Hoe is de Verlichting ontstaan en wat zijn de belangrijkste kenmerken. Hoe veranderde het mens- en wereldbeeld in die eeuwen totdat er en explosie van vernieuwingen ontstond. Het eindigde in Frankrijk met de Franse Revolutie; een periode van nieuw denken, gevat in het adagium van de vrijmetselaren en in ieders geheugen gegrift: Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap. Waarom is de Rede zo verheerlijkt in de Verlichting en wat was de aanleiding om het gezag zo drastisch te ondermijnen, zowel het wereldlijk- als het religieuze gezag. Wat heeft de Reformatie voor uitwerking gehad op de verlichting? Wat is haar grootste ideaal? Allemaal vragen, die in een overzichtelijk verhaal worden gegoten. Bepaald geen saaie opsomming, maar een historisch beeld dat wordt geschetst met enige high-lights die bepalend waren voor een revolutionaire doorbraak in wetenschap en sociale structuur. Het ontstaan van de Verenigde Staten van Amerika speelt een grote rol in het verlichtingsdenken. Ook de opkomst van het humanisme, ingeleid door onze eigen Rotterdamse filosoof Desiderius Erasmus wordt in de schijnwerpers geplaatst. Wat moeten we nu met een erfenis van het doorgeslagen individualisme in onze Westerse maatschappij? Een verduisterd ideaal laat ons na belichting zien, dat het zoeken van vrijheid als groots ideaal uit de Verlichting is voortgekomen. Maar was de mens daar wel klaar voor? Want vrijheid vereist ook individuele verantwoordelijkheid. De Canadese filosoof Charles Taylor laat ons zien, dat individualisme twee kanten heeft; een egoïstische en een altruïstische. De mens moet weer terug naar een krachtig gemeenschapszin.

  8. DE TEMPELIER en het GEHEIM
    Tempelier
    De kruistochten naar het Heilig land en de Katharen in Zuid-Frankrijk spreken nog steeds tot onze verbeelding. Wat hadden wij te zoeken in Palestina en de heilige stad Jeruzalem. De Islam had bezit genomen van het symbool van het Christendom, waar pelgrims eeuwen lang toegang hadden: Jeruzalem. Ineens aan het einde van de elfde eeuw moest zo nodig vanuit het Vaticaan de dwingende wens komen om legers naar dit gebied te sturen en het te veroveren op de Islamitische bezetters van het Heilig land. En wat was de rol van die vreemde broeder-ridder Orde, die wij Tempeliers noemen. Het Romeinse rijk was in 487 ten onder gegaan en de Kerk van Rome wilde de macht overnemen. Wij gaan de bewegingen na van vele stammen en volkeren uit het Oosten, die de Germaanse stammen over de Rijn jaagden richting Nederland, België en Frankrijk. De Galliërs, die zo meesterlijk waren beschreven door Julius Caesar in zijn Bella Galico stonden aan de poorten van Rome. Atilla de Hun was de drijvende kracht. Toen uit het niets ontstonden de Tempeliers, die na een aantal jaren in Jeruzalem en Palestina meegevochten hadden met de Kruisridders, terugkeerden, overladen met roem en ….geld. Zij werden de eerste grote bankiers van Europa. In 1307 kwam daar plotseling een eind aan toen de Kerk en de Franse Koning samenspanden en de Orde beschuldigden van ketterij. Toen kwam daar een einde aan; maar de rijke Orde had zijn geld veilig gesteld…Wat was het geheim van de Tempelier? Een avontuur met ongedachte wendingen en een plot, dat je op het puntje van je stoel dwingt.

  9. TOLERANTIE en haar GRENZEN
    de mens van Vitruvian Leonardo Da Vinci
    Tolerantie is een begrip waar we nog al eens mee moeten marchanderen. Wij kunnen ons al dan niet makkelijk voorstellen, dat deze deugd ook overschreden kan worden, dat er grenzen zijn aan ons tolereren. Op een aanschouwelijke wijze worden u ingangen getoond, waar tolerantie ons voor een tweesprong brengt; rechts om of links om. Hoe tolerant kan je zijn tegen iets wat je afkeurt of verafschuwt. Zijn wij racistisch tegen ‘de ander’? Kennen wij onze grenzen waarin we ons behaaglijk bedienen van tolerantie naar de ander toe? Een korte inleiding en een boeiende dialoog geeft hun stof tot nadenken. Zelfkennis wordt hiermee als een natuurlijk gevolg van nadenken opgediend. Als we tolerantie hebben onderzocht dan kunnen we ook de discriminatie een plek geven. Waarom discrimineren mensen? Soms voelen mensen zich verheven boven anderen of ook kan het gebeuren dat je je minderwaardig voelt tegenover de ander, die zoveel meer heeft te bieden. Maar alle mensen zijn toch gelijkwaardig? Is globalisering een houdbaar ideaal als we allemaal zo anders zijn en ons verzetten de ander als onze gelijke te (h)erkennen?

Inschrijven voor deze lezingen

Groepsgrootte: van 10 tot maximaal 100 personen.
Kosten lezing: op aanvraag.